Qu'est-ce que LessonUp
Rechercher
Canaux
Connectez-vous
S'inscrire
‹
Revenir à la recherche
H8 Businessmarketing (les 5 - 2024)
1 / 15
suivant
Slide 1:
Diapositive
Handel
MBO
Studiejaar 1
Cette leçon contient
15 diapositives
, avec
diapositives de texte
.
La durée de la leçon est:
60 min
Commencer la leçon
Partager
Imprimer la leçon
Éléments de cette leçon
Slide 1 - Diapositive
✅ Presentie: Fijn dat je er bent! 😀👍
Slide 2 - Diapositive
Doel van deze les
Leren waarom klantenbinding belangrijk is en welke instrumenten daarvoor gebruikt kunnen worden.
De klantwaarde kunnen berekenen.
Slide 3 - Diapositive
Vandaag
8.1 Inleiding
8.2 Klantrelaties
8.3 Instrumenten
8.4 Klantenbinding
8.5 Klantwaarde
8.6 Customer Relationship Management
Inclusief opdrachten
Slide 4 - Diapositive
Klantrelaties
Relatiebeheer
Onderhouden van alle verbanden die invloed hebben op de organisatie.
Imago
Ambassadeur
Referentie
Relatiemarketing
Marketing gericht op verkrijgen langdurige winstgevende klantrelaties.
Wat is hier een voordeel van?
Slide 5 - Diapositive
Instrumenten
Direct mail
Service
Eventmarketing
Klanttevredenheidsonderzoek
Net Promotor Score
Contentmarketing
Socialmediamarketing
Slide 6 - Diapositive
Klantenbinding
K
lantenbinding (alle acties die erop gericht zijn om klanten te behouden)
financieel (klanten krijgen een financieel voordeel (korting) als ze bij jou kopen).
sociaal (door intensief contact zorg je voor een emotionele binding).
structureel (je levert maatwerk, je voldoet exact aan de wensen van de klant).
Klanttevredenheid (
customer satisfaction):
Mate waarin een afnemer in positieve zin te spreken is over een leverancier.
Klantloyaliteit
of customer loyalty:
Mate waarin een afnemer de leverancier trouw blijft bij aankopen.
Slide 7 - Diapositive
Klantenbinding
Loyaliteitsdrijvers
Verwachting klant
Tevredenheid klant
Aantrekkelijkheid merk
Kwaliteit alternatieven
Investering in relatie
Relatieprogramma
of
loyaliteitsprogramma
:
Alle activiteiten gericht op herkennen, stimuleren en belonen van klanten
die regelmatig of veel kopen (denk aan spaaracties of klantenkaarten).
Slide 8 - Diapositive
🧑💻 Zelf aan de slag!
Dit ga je doen:
maken opdracht 1 t/m 13 van hoofdstuk 8
Daarna bespreken.
Slide 9 - Diapositive
Klantwaarde
Financieel
Totale omzet of totale omzet binnen productcategorie
Share of customer (klantaandeel); % omzet klant in totale omzet
Customer Lifetime Value CLV = W x A
W: gemiddelde Winst per bestelling
A: gemiddeld Aantal bestellingen per klant
Niet-financieel
Netwerk
Specifieke kennis
Slide 10 - Diapositive
Voorbeeld
De gemiddelde besteding van klanten bij een fietsengroothandel is € 12.500,-.
De winstmarge is 25%. In de twee jaar dat ze klant zijn, bestellen ze 4 keer.
Bereken de CLV.
Slide 11 - Diapositive
Voorbeeld
€12.500 * 25% = €3.125,- (gemiddelde winst per bestelling)
Gemiddeld aantal bestellingen van de klant = 7.
Dus W * A =
€3.125 * 7 = €21.875,-
De gemiddelde besteding van klanten bij een fietsengroothandel is € 12.500,-.
De winstmarge is 25%. In de twee jaar dat ze klant zijn, bestellen ze 7 keer.
Bereken de CLV.
Slide 12 - Diapositive
Customer Relationship Management
Klantrelatiemanagement
aangaan en ontwikkelen van persoonlijke, duurzame en winstgevende klantrelaties
Het draait om het evenwicht tussen klanttevredenheid en winstdoel.
CRM-systeem
Wie weet wat dit is?
Slide 13 - Diapositive
🧑💻 Zelf aan de slag!
Dit ga je doen:
maken opdracht 14 t/m 21 van hoofdstuk 8.
Slide 14 - Diapositive
Afsluiting les
Wat heb je geleerd vandaag:
Waarom klantenbinding belangrijk is en hoe je daarvoor kunt zorgen.
Vrijdag gaan we opdrachten 14 t/m 21 verder afmaken bespreken
+
Bespreken de opdrachten 10 t/m 15 van hoofdstuk 6 (vorige week)
Slide 15 - Diapositive
Plus de leçons comme celle-ci
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Octobre 2023
- Leçon avec
14 diapositives
Handel
MBO
Studiejaar 2
Les 1: Wat is Relatiebeheer?
Septembre 2024
- Leçon avec
21 diapositives
Sales
MBO
Studiejaar 2
Les 4: Klantenbinding & Loyaliteit
Avril 2024
- Leçon avec
17 diapositives
Les 1: Wat is Relatiebeheer?
Avril 2024
- Leçon avec
20 diapositives
Sales
MBO
Studiejaar 2
Les 1: Wat is Relatiebeheer?
Septembre 2024
- Leçon avec
21 diapositives
Relatiebeheer
MBO
Studiejaar 1
sales
Mai 2023
- Leçon avec
10 diapositives
Commercieel
MBO
Studiejaar 1
H8 Businessmarketing (les 6 - 2024)
Janvier 2024
- Leçon avec
29 diapositives
Bedrijfseconomie
MBO
Studiejaar 4
Les 5: Klantenbinding & Loyaliteit
Septembre 2024
- Leçon avec
13 diapositives
Relatiebeheer
MBO
Studiejaar 2